کد خبر 1652021
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳
حوادث

شش مأمور پلیس که ۹ سال قبل در یک عملیات تعقیب و گریز با شلیک گلوله، ۳ نفر را به قتل رسانده و به قصاص محکوم شده بودند، با جلب رضایت اولیای دم و محاکمه از جنبه عمومی جرم سرانجام حکم به آزادی گرفتند.

به گزارش مشرق، آبان سال ۱۳۹۴ گزارش یک درگیری مسلحانه مرگبار در اتوبان خاوران تهران به پلیس اعلام شد.

پس از حضور مأموران و بررسی‌های اولیه مشخص شد که ۶ مأمور پلیس شهرستان سبزوار که با نیابت قضایی برای دستگیری یک قاتل فراری به تهران آمده بودند، در جریان تعقیب و گریز خودروی پراید حامل متهم با شلیک برای توقف خودرو علاوه بر مرگ متهم باعث کشته شدن برادر و دوست وی نیز شده‌اند.

در ادامه با گزارش کارشناسان اسلحه‌شناسی و پزشکی قانونی و همین‌طور پلیس، برای هر ۶ متهم پرونده به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر و پرونده آنها برای رسیدگی به شعبه ۲ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

نخستین جلسه دادگاه

در آن جلسه اولیای دم سه قربانی خواستار قصاص متهمان شدند و عنوان کردند که حاضر هستند در صورت لزوم تفاضل دیه هم پرداخت کنند تا متهمان قصاص شوند.

بعد از آن متهم ردیف اول که مأمور اطلاعات پلیس سبزوار بود به جایگاه رفت و گفت: روز حادثه ما از پاکدشت خودروی پراید متهم را تعقیب می‌کردیم تا به اتوبان خاوران رسیدیم.

در طول مسیر چندبار با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتیم و درخواست نیروی کمکی کردیم، اما نیرویی برای کمک به ما اعزام نشد.

بنابراین فکر کردیم که اگر فرصت را از دست بدهیم ممکن است او دوباره متواری شود و خودمان در ابتدا با شلیک چند تیرهوایی سعی کردیم خودرو را متوقف کنیم.

اما آنها توجهی به تیرها نکردند و من به ناچار بی‌سیمم را نشان‌شان دادم تا متوقف شوند، ولی آنها بازهم توجه نکردند.

به خاطر تاریکی هوا ما داخل خودرو را نمی‌توانستیم ببینیم و لاستیک‌های پراید را نشانه گرفتیم و در حالی که به کنار آنها رسیده بودیم راننده پراید ترمز کرد تا با دنده عقب بتواند فرار کند.

همان موقع متهم از ماشین پیاده شد و دستش را به پشت کمرش برد و ما فکر کردیم می‌خواهد اسلحه‌اش را بردارد و ما هم بدون درنگ همگی به سمت آنها شلیک کردیم.

پنج متهم دیگر نیز با تأیید اظهارات همکارشان اتهام قتل عمد را رد کردند.

در پایان جلسه، قضات برای شش متهم پرونده حکم قصاص با پرداخت تفاضل دیه از سوی اولیای دم را صادر کردند.

دومین جلسه دادگاه

با اعتراض متهمان، پرونده به دیوان‌عالی کشور رفت و حکم صادره از سوی قضات دیوان شکسته و مقرر شد تا با رفع برخی نواقص موجود در پرونده، بار دیگر به آن رسیدگی شود.

پس از تحقیقات تکمیلی متهمان بار دیگر در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند و این‌بار نیز با همان حکم نخست مواجه شدند.

جلب رضایت اولیای دم

در این میان متهمان توانستند با پرداخت دیه، رضایت اولیای دم را جلب کرده و از جنبه عمومی جرم در شعبه ۸ دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند.

در این جلسه که نماینده فراجا نیز حضور داشت به دفاع از متهمان پرداخت و در پایان جلسه قضات دادگاه با توجه به رضایت اولیای دم و با احتساب روزهای بازداشتی متهمان، حکم آزادی آنها را صادر کردند.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    3 0
    مرحبا به قضات ما که سنگ را می بندند و سگ را رها می کنند !!
  • ایرج IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    2 0
    چند وقت پیش گرجستان بودم ، در هر خیابان و کوچه ای راه می رفتم هر ده دقیقه یک خودروی گشتی پلیس رد میشد . اونم با چه تجهیزات و لباس های زیبا و با ابهتی! یکی از ایرانیان مقیم تفلیس به من گفت : اینجا هم مثل اروپا و آمریکا دست پلیس برای برخورد با مجرمان و اراذل و اوباش بشدت بازه و کوچکترین رفتار خلاف قانون در کشور با برخورد جدی پلیس مواجه میشه و خون متهم کردن خودشه . آن وقت در ایران علاوه بر اینکه حضور گشت پلیس در خیابان ها خیلی کمرنگ است ، دستشون هم برای برخورد با مجرمان بسته است و هر هفته خبر شهادت تعدادی از ماموران انتظامی مخابره میشه . بیچاره خانواده هاشون
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    0 0
    شکر خدا
  • ج د ا IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    1 0
    مامور پلیس به وظیفه اش عمل کردهع... نباید پلیس به اتهام قتل عمد محاکمه شود ... آنهم در مواجهه با قاتلان مسلح فراری... هرچند دیه مقتول را باید پرداخت...
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    0 0
    با این شیرین کاری های قضات خوشمزه ماست که فاتحه اقتدار پلیس خونده شده. اگه این اتفاق تو آمریکا افتاده بود به اون پلیس ها مدال شجاعت هم میدادن. مملکت داری فقط 2 مثقال شعور می خواد.
  • مهدی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    1 0
    هر روز دارم از دستگاه قضایی و قانون های کثیفش بدم میاد!!!!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۲
    1 0
    امان از قوه قضاییه و قضات و وکلاش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس